Förkylning och brödbakning

Efter några dagars förkylningsvakum har jag äntligen börjat komma tillbaka till ytan igen. Så jag samlade lite energi och kokade först lite sockerfr blåbärssylt, jag använde mig av detta recept nästintill, skillanden var att jag enbart hade 3 dadlar hemma så det fick bli så. Hon som ska ha credd för sylten heter Emma och här hittar ni henne.

Ingredienser:

  • 4 dl blåbär
  • 1 dl vatten
  • 8 färska dadlar
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 2 msk chiafrö

Koka blåbär, vatten, dadlar och vaniljpulver i ca 10 minuter på låg värme. Mixa eller mosa sylten så att sötman från dadlarna sprids ut i hela sylten. Tillsätt chiafrö och häll upp i burkar.

Nästa steg blev att baka ett superenkelt bröd. För det mesta utgår jag från 56kilo.se Hon har alltid så bra recept och lösningar på mat och allt annat för oss som vill undvika onödigt socker. 

Här nedan är receptet jag utgår ifrån, men modifierar det lite utefter vad jag har hemma. Idag testade jag att byta ut allt mjöl och hade istället i fikerhus, mandelmjöl, chiafrön och självklart min nygjorda blåbärssylt.

4,5 dl filmjölk
1 dl Önos lågkalori lingonsylt
1 dl blandade nötter
1 dl torkade aprikoser
1 dl russin
2 dl rågkross
1 dl havregryn
2,5 dl fint rågmjöl
1½ dl fullkornsvetemjöl
1½ dl dinkelmjöl
1 dl hela linfrön
1 dl solrosfrön
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1.5 tsk bikarbonat
ev 2 tsk brödkryddor

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda filmjölk och lingonsylt i en bunke.
Hacka aprikoserna och nötterna grovt, blanda med de torra ingredienserna och filmjölken.
Lägg ett bakplåtspapper i en avlång brödform så att pappret sticker ut över kanterna.
Fyll formen med smet, strö över lite havregryn och grädda brödet i cirka 45 minuter. Jag brukar stänga av ugnen och lägga på lite aluminiumfolie och sedan låta det stå kvar i en kvart.

Här hittar du hela Åses inlägg

Såhär blev mitt resultat

 
 
Jag mår bäst av att hoppa bröd helt och hållet, men en skiva av detta kan jag ta ibland. Extra bra är det att min bättre hälft äter detta med nöje. Vi har inte köpt bröd till honom sedan januari.

Kommentera här: