Tidiga försådder

Som den odlingsnörd jag är så har jag givetivs börjat att förgro en hel den inför sommarens odlingar. Försöker lära mig mer hela tiden för att komma ett steg närmre till självförsörning av grönsaker och annat ätbart under delar av året. Det är svårt, både att få in rätt tankesätt, komma på smarta sätt att förvara och sedan komma ihåg att leta fram det man lagt undan i frysen osv. 
En nyhet iår är att jag har växtbelysning, så det hoppas jag ska ge mina försådder bättre förutsättningar än tidgare år. Dessutom kommer många trädgården bli mer permanet iår då vi äntligen är nästan färdiga med tomten. 
 
 
Hitills har jag försått Tomat, Chilli, Sparris, purjolök.
Tomater är alltid svårt tycker jag, svårt att få rikligt med skörd. Så iår har jag löst på lite mer om hur plantan ska skötas under säsong, så jag hoppas på bättre resultat. 
Idag har vi dessutom gått in i en ny månad och fler försådder ska ner i jord!
 
i fjol sparade jag en hel del chilli, spenat och magold. Spenaten och magolden är slut och chillin använder vi flitigt i matlagningen varje vecka. Grönkål har blivit en favorit hos oss så den ska jag odla mycket mycket mer av iår. Kanon att den kan stå kvar ute tills man vill skörda den. Spelar ingen roll att det blir kallt och snö, bara att leta fram den!
1 Linda Claesson:

skriven

Så härligt! Måste verkligen få ner mina tomatfrön i pluggboxen nu. Har väntat lite för vill inte få igång det för tidigt, men nu är det dags! :D

Svar: Ja man är alltid ivrig! Då jag skaffat växtbelysning iår så vägade jag plantera dem lite tidigare, hoppas på knubbiga fina plantor :)
Hanna Thunström

Kommentera här: